Startup-projekt för WearLinq


Felicia Svensson, Alva Jansson, Jonas Röst, Axel Blom & Casper Lindh

Hejsan!

Felicia, Alva, Jonas, Axel och Casper här! Vi är projektgrupp 5 och gör ett arbete på WearLinq, ett start-up som drivs av en före detta I-are som tagit sin master på Stanford här i California.

Mer specifikt erbjuder WearLinq en tjänst där kunder kan beställa hem en EKG-monitor som övervakar hjärtaktivitet under en period av 7 dagar. Efter mätningen ges kunderna möjlighet att ha en virtuell konsultation med en erfaren kardiolog direkt via sin mobiltelefon. Detta innebär att de inte behöver besöka en läkarmottagning, och allt kan därmed enkelt göras hemifrån utan fysisk kontakt med läkare. Tjänsten kan, beroende på tidigare symptom, vara täckt av försäkring, vilket ger ytterligare fördelar för användarna. WearLinq är relativt nytt på marknaden och har hittills endast lanserats i Florida och har omkring 30 kunder i området.

Efter diskussioner med företaget, och med hänsyn till det tidiga skedet som företaget just nu befinner sig i, har vi valt att fokusera på hur antalet kunder skulle kunna ökas. Då företaget för närvarande skaffar kunder genom sin webbplats, började vi arbetet med en analys av besökarna på webbplatsen samt hur de klickar sig igenom informationen. Detta med syfte att identifiera möjliga svagheter med hemsidan eller marknadsföringen av produkten. Utifrån detta valde vi sedan att fokusera på tre olika delar som tillsammans tros kunna bidra till ett ökande antal av nya kunder:

  • Hemsidans trovärdighet och tydlighet
  • Drip campaign
  • Kundundersökning

Hemsidans trovärdighet

I och med att tjänsten befinner sig inom medicinska sektorn och är relativt ny har vi ansett det som viktigt att lägga fokus på trovärdighet samt komplett, enkel och lättillgänglig information på WearLinq:s hemsida. För att uppnå detta har vi själva brainstormat fram förbättringar, samtidigt som vi har analyserat och jämfört med konkurrenters hemsidor. För att lätt kunna illustrera våra idéer och lösningar för WearLinq har vi skapat en Google Sites hemsida. Denna del av projektet hänger ihop med den kundundersökning som samtidigt genomförs. I skrivande stund väntar vi på svar från kundundersökningen, där vi hoppas kunna få relevant feedback som kan användas för att implementera nya relevanta funktioner på hemsidan.

Drip-Campain

Just nu är WearLinq endast tillgängligt för IOS-användare, men under sommaren kommer tjänsten att utvidgas till även Android-användare. I samband med detta, håller vi på att skapa en drip-kampanj för att locka potentiella kunder som tidigare har visat intresse för WearLinqs tjänst. Mer konkret innebär detta att tre olika mejlutskick skapas där syftet är att hypa upp den kommande utvidgningen samt att öka förståelsen kring värdet av tjänsten. För att genomföra kampanjen använder vi programmet Mailchimp, vilket är nytt för oss. Kombinationen av en formulering och genomförandet av en marknadsföringsstrategi tillsammans med användandet av nya verktyg har varit väldigt roligt!

Kundundersökning

Syftet med kundundersökningen är att hjälpa WearLinq förstå vilka delar som behöver förbättras i tjänsten, men även ge företaget ett riktmärke på deras NPI, Net Promoter Score. Mer konkret innebär detta att vi försöker mäta kundlojalitet, nöjdhet och entusiasm hos existerande kunder. Utöver detta försöker vi även identifiera Customer Testimonials, som är kundbetyg och rekommendationer som kan medföra ökad trovärdighet för produkten. Detta kan sedan användas i marknadsföring av produkten och vi hoppas kunna få in detta innan sommarens slut så att vi hinner implementera det på hemsidan.

Summan av kardemumma, det har varit otroligt spännande, roligt och givande att snabbt få sätta sig in i ett startup i ett tidigt skede och klura på hur de kan växa och etablera sig bättre och snabbare. Vi vill också passa på att tacka speciellt Konrad på WearLinq som har varit väldigt öppen och tacksam för det vi har kunnat bidra med. Vi hoppas att det vi kommit fram till och åstadkommit under sommaren kommer skapa värde för WearLinq framöver!

Ha det fint! 🙂