Startup-projekt för Asensei


Maj Åkefeldt, Lydia Viberud, Oscar Adamsson, Hanna Olsson & William Wester

Hej allesammans!

Vi gör projekt hos bolaget Asensei som är ett startup-bolag som specialiserar sig på interaktiv coaching och träning inom olika fitnessaktiviteter. De utvecklar mjukvarulösningar som utnyttjar artificiell intelligens (AI) och sensorer för att erbjuda personlig coaching.

Asenseis främsta fokus ligger på “connected  fitness”, där de kombinerar sin coachningskompetens med realtidsfeedback från sensorer eller enheter för att förbättra träningsupplevelsen. De har skapat partnerskap med olika tillverkare av träningsutrustning och har integrerat sin coachningsteknologi i olika enheter som roddmaskiner, inomhuscyklar och styrketräningsutrustning.

Deras coachningsplattform använder AI-algoritmer för att analysera data från sensorer och ge realtidsfeedback om teknik, form och prestation. Denna interaktiva coachningsupplevelse syftar till att hjälpa användarna att förbättra sina färdigheter, nå sina fitnessmål och bibehålla motivationen.

Eftersom Asensei utvecklar själva mjukvaran för connected fitness är deras kunder framförallt de företag som redan har en plattform med någon typ av kommunikation mellan utövare och coach eller patient och läkare. 

Asensei har sett potential i sin teknologi att gå in i den digitala MSK-industrin. Bolaget har precis tagit klivet in på den marknaden men behöver hjälp med att förstå den. Sjukvårdssystemet i USA är väldigt annorlunda jämfört med Europa, och eftersom grundarna är från Skottland finns det viktiga aspekter de behöver veta om marknaden. Därmed hjälper vi dem att dels kartlägga marknaden och aktörerna för dem, och framförallt hur de ska ta betalt. Då försöker vi svara på frågor som:

  • Hur ser pengaflödena ut från slutkonsument till utförare av sjukvård?
  • Vad kännetecknar betalarna (arbetsgivare, försäkringar, staten i form av medicare) och vad skiljer dem åt?
  • Vad ingår i olika försäkringar och vad kostar de?
  • Vilka aktörer erbjuder digital MSK, både nischade teknikbolag, försäkringsbolag, corporate wellness-program samt sjukvård?
  • Hur tar aktörer betalt i denna industri?

Från svaren på dessa frågor ska vi ta fram en prissättningsstrategi för bolaget och rekommendera vilka kanaler som är mest effektiva för att nå kunderna.

Med andra ord är det ett ganska brett arbete och vi får hjälpa till med mycket analys och strategi. Det är roligt att det är ett nytt segment de ska gå in i där vårt arbete kommer vara till stor hjälp i deras strategi!