Startup-projekt för Firework


Andreas Persson, Cecilia Nyberg, Elias Ljungqvist,
Linnéa Ravegård & Filip Pålsson

Hej alla bloggläsare! 

Under sommaren genomför vi, utöver studier vid UC Berkeley, även ett projektarbete i samarbete med ett startup-företag. Eftersom vi befinner oss i närheten av Silicon Valley, där företag som Apple, Google och Meta har  huvudkontor, vill vi genomföra vårt projektarbete på ett företag verksamt i IT-branschen och har kommit i  kontakt med ett företag som heter Firework.  Firework är ett företag som tillhandahåller mjukvarutjänster (Software as a Service) i syfte att underlätta kundernas försäljning  på e-handelsplattformar. Företaget grundades 2017 och tillhandahöll inledningsvis tjänster direkt till konsumenter, så kallad Business to Consumer-verksamhet, bland annat i form av en applikation där produkter marknadsfördes till potentiella kunder genom livesändningar. Företaget ändrade dock inriktning och affärsmodell i takt med att Covidpandemin öppnade möjligheter i en snabbt växande e-handelsbransch, där Firework såg att företag efterfrågade expertis inom videohandel. Idag erbjuder Firework framförallt videohandelslösningar som ska hjälpa företag till ökad försäljning genom livesändningar och videor med integrerade handelsplattformar. Firework har cirka 1000 kunder i 37 olika länder, bland annat Mall of Scandinavia i Sverige, och har hittills erhållit över 235 miljoner dollar i kapital.

Var kommer vi in i bilden? Firework utökar just nu sina tjänster och ska inom en snar framtid lansera en ny tjänst. Vårt projekt går i stort ut på att analysera den potentiella marknaden för den nya produkten, i synnerhet potentiella kunder. Vårt första steg var att hålla intervjuer med potentiella kunder, vilket innefattade i stort sett vem som helst i USA. Syftet med intervjuerna var att kartlägga respondenternas beteenden under näthandling. Detta inkluderade dels observation av hur processer för att köpa varor och tjänster online såg ut för varje individ men också frågor om vad som påverkade de beslut kunderna tog, såväl före som under och efter köpet. Med utgångspunkt i intervjuerna tog vi sedan fram olika smärtpunkter, alltså steg eller moment vid näthandling som upplevdes jobbiga eller svåra för kunderna. Resultatet presenterades sedan för vår kontaktperson på Firework, Yifan Wang, Global Head of Operations, som gav oss feedback och fortsatta instruktioner.

Nästa steg i projektet är att analysera hur Fireworks nya tjänst kan appliceras. Det innebär bland annat att hitta exempel på var och när tjänsten kan vara mest värdefull för att lösa de problem som identifierades under marknadsanalysen. 

Avslutningsvis vill vi tacka er för att ni har tagit er tid att läsa om vårt projektarbete och vi hoppas att ni blivit inspirerade till att söka till Berkeleyutbytet! 

Ha det fint!