Studiebesök på Plug and Play


Vi har besökt företaget Plug and Plays kontor i San Jose. Vi fick en guidad tur av Nithyasri Manikandan som visade oss runt och berättade om hur företaget kom till. Vi fick också se deras wall of fame med företagsprofiler som besökt platsen. 

Plug and Play är ett av världens största inkubatorer som kopplar ihop stora företag med startups med acceleratorprogram. Dessutom så investerar de själva direkt i startups och har investerat i 1600 startups bland annat i Paypal, Dropbox och Einride och de har över 50 000 startups i deras nätverk. Plug and Play är därmed en väldigt stor organisation och finns på mer än 50 olika platser inklusive Sverige med ett kontor i Göteborg och har sedan några månader tillbaka öppnat ett kontor även i Stockholm. Plug and Play specialiserar sig inom 20 olika vertikaler. Därmed investerar de och kopplar ihop bolag med startups i en rad olika områden.

Intressant med Plug and Play är att de grundades av en ren tillfällighet. Ägarna hade kontorsuthyring i the Bay Area och en hyresgäst var PayPal. Istället för att ta betalt för hyran år två i pengar, fick de en andel i bolaget. Detta motsvarade ett värde på cirka 1,5 miljarder dollar. Ägarna ville göra om detta och starta en verksamhet, vilket var startskottet till vad Plug and Play gör och är idag.

Plug and Play har varje vecka minst två pitch sessions, ett som är öppet för nästan vem som helst att anmäla sig till och ett för bolag som har genomgått ett av deras accelerationsprogram. Vi fick vara med och lyssna på en av deras sessions med fokus på Commercial Tech vilket innefattar 8 olika industrier. Det var 35 bolag som alla körde en 3 minuter presentation inför många investerare. Efter samtliga pitch, fick investerarna en möjlighet att fylla i om man var intresserad för att få mer information och komma ut i ett break-out room efter att pitchsessionen var färdig. Det var intressant att se hur en sådan här session var fullt digitalt med företag från 30 olika länder i samma zoom-möte. Dessutom var det intressant att se vad startups fokuserar på i deras pitcher mot investerare och vi såg ett tydligt mönster.

Först presenterade startups ett problem, gärna med kvantitativ data i form av missad omsättning, kostnader för ett företag (om det är B2B) för att senare presentera sin lösning på problemet och därmed hur mycket pengar klienten kan spara/tjäna. Därefter varierade det lite men affärsmodell, och en competitive advantage mot konkurrenter var relativt vanligt. Därefter var det vanligt för startupsen att prata om deras traction med financials där tillväxt var i fokus. Något som alltid var inkluderat i pitchen var teamet där startupsen highlightar erfarenhet från tidigare bolag/skola. Överlag var det vanligt för startupsen att visa olika trusted brands, antingen kunder eller tidigare investerare för att ge trovärdighet.

Besöket avslutades med en lunch på deras soliga takterrass. Det var ett lärorikt besök, stort tack Marcus och Nithyasri för att ge oss chansen att få en inblick i detta intressanta företag! För den intresserade går det att läsa mer om bolaget på deras hemsida: https://www.plugandplaytechcenter.com/ 

,