Startup projekt – GetAccept


Hej!

Under sommaren i The Bay Area har vi (Anton, Arvid, Carl, Lukas och Oliver) utöver studier på UC Berkeley utfört vårt företagsprojekt hos San Francisco-baserade GetAccept, som grundades 2015 och tidigt finansierades av världens mest prestigefyllda accelerator – Y Combinator. Bolagets affärsmodell bygger på en digital säljhanteringsplattform, som syftar till att hantera kunders affärer – från utskickad presentation till signerad order. Med smart automatisering, spårning av dokument och nya sätt att kommunicera kan kunden – vars säljare använder GetAccepts tjänst för att dela information med en potentiell köpare – med ett knapptryck öka avslutsfrekvensen med över 100%. GetAccept har kunder inom många olika branscher och på fler än 60 marknader. Bolaget befinner sig i en kraftig expansionsfas där dagens drygt 200 anställda snabbt blir fler. En stor del av expansionsfasen går ut på att identifiera nya marknader och det är här vårt projekt kommer in i bilden.

Som en del av GetAccepts tillväxtresa inom Europa bygger vårt projekt på att identifiera expansionsmöjligheter inom UK, Tyskland och Benelux. GetAccept arbetar för att med hjälp av sin digitala plattform öka kunders försäljning och bolaget arbetar därmed integrerat mot flera olika CRM-system. Salesforce, som är den största CRM-aktören, är en viktig integrationspartner till GetAccept. Salesforce har i sin tur lokala och globala partners i form av CRM-konsulter, som även är partners till GetAccept. Via primärt intervjuer med branschpersoner har vårt projekt som mål att dels ta reda på CRM-aktörernas (Salesforce, Microsoft Dynamics, SAP, Hubspot m.fl.) marknadsandelar på respektive marknad och dels att hitta CRM-konsulter till Salesforce på respektive marknad. Intervjuer har kombinerats med egen research i form av sekundärdata och i nuläget sammanställer vi data för att i mitten av augusti presentera för CFO Rasmus Areskoug och hans team på GetAccept.

Vi kom i kontakt med Rasmus via Linkedin. Till framtida studenter rekommenderar vi att tidigt i processen för företagsletande vara orädda och skriva till många personer på t.ex. Linkedin. Att utnyttja sitt eget kontaktnät genom att exempelvis hitta alumner från Chalmers på intressanta företag var också en framgångsrik strategi.

Tack för visat intresse och se till att delta på Berkeleyutbytet om du får chansen! En sommar i världens tech center längs med the Golden Coast är oslagbart!