Studiebesök på Netflix

På en fredag fick vi allihopa äran att besöka den troligtvis största aktören inom underhållningsbranschen, Netflix. Med sitt kontor beläget i Los Gatos, något norr om San Jose, var det en timmes biltur från Berkeley. I väntan på vår guide satt vi i deras lobby som var utöver det vanliga med Emmy-priser skyltade innanför glasmontrar, popcornmaskiner och diverse andra tilltugg.

Vår guide var Olof Johansson, en mjukvaruingenjör som examinerade från Z på Chalmers 2003. Besöket skiljde sig lite åt från andra besök i det att det var väldigt interaktivt. Olof ledde oss först till ett rum som bäst kan jämföras med en amfiteater. Där påbörjade han en presentation om företaget och till trots för att det fanns en agenda var han väldigt öppen för att gå i väg på en tangent om frågor dök upp. Det resulterade i att under nästan 2h tid fick vi reda allt och lite till om Netflix (som inte var sekretessbelagt) gällande deras algoritmer för att anpassa utbudet till specifika individer, hur de är världens största produktionsstudio av filmer, den speciella arbetskulturen de har och mycket mer. Mycket information som många, om inte alla, var helt ovetandes om.

Efter presentationen fick vi en guidad tur av kontorscampuset där ca 3000 arbetade. Det var väldigt modernt och Olof samt tre andra kollegor visade oss runt i mindre grupper för att svara på frågor. Netflix som har sin bas i deras digitala plattform har kanske föga förvånande väldigt många mjukvaruingenjörer anställda. De har dock även en stor produktionsstudio i LA där största delen av deras manusförfattare, regissörer och liknande arbetar.

Som många andra kontor i Silicon Valley är de väldigt generösa med att mat och tilltugg ska finnas nära varenda arbetsplats. I den varma sommarhettan var således erbjudandet om glass och en kall dricka något som de flesta tackade ja till när Olof erbjöd. Turen gick vidare och Olof visade oss några väldigt speciella rum samt kontorsmöbler som Netflix hade. Bland annat hade de ljudisolerade burar folk kunde sitta i för telefonsamtal eller korta 2 personsmöten. De hade även testrum som var möblerade likt ett vardagsrum men ena väggen var glasvägg som bara gick att skåda igenom från ena sidan, likt förhörsrum polisen har.  Där utfördes experiment på testpersoner för att se hur de interagerade med Netflix i en miljö som hemma.

Företagskulturen är det på Netflix som kanske troligtvis sticker ut mest. De anställer nämligen bara senior personal som har tidigare erfarenhet inom mjukvarubranschen och en historia av att prestera väl. Detta för att de anser att i takt med företagets tillväxt ökar komplexiteten varpå högt presenterande anställda krävs för att bibehålla tillväxten. Att detta är anledningen tills deras stora succé är argumenterbart men ingen kan påstå att de inte lyckats med tanke på att Netflix är tillgängligt i stort sett i hela världen.

Besöket var väldigt intressant och vi fick verkligen en guidad tur som lämnade lite åt fantasin. Föga förvånande hade Netflix flertalet biosalonger där premiärvisade sina nyproducerade serier/filmer för anställda men även ett alldeles speciellt ”Stranger Things”-rum, inspirerat från deras kanske största och mest välkända serie.