STARTUP PROJEKT: FAVRO


Favro är ett bolag vars produkt underlättar kommunikation, agilt-arbetssätt och skapar transparens inom en organisation. Efter att ha jobbat med produkten i två månader märker man kraften och potentialen som den faktiskt har, och hur den hade underlättat det dagliga arbetet ute hos företag.

Projektet tog fart i början på maj då vi efter ett par Skype-möten med vår handledare Maria Ingelsson kom fram till projektets syfte – nämligen att identifiera svårigheter/problem för ”Grown-up Startups”. Efter att ha satt upp ett gemensamt mål med Maria, intervjua 20 personer med erfarenhet av svårigheter/problem för ”Grown-up Startups”, så fick vi helt fria tyglar hur vi skulle angripa uppgiften. Projektet har gett oss möjligheten att åka runt och intervjua framgångsrika människor om deras erfarenheter runt om i Sillicon Valley.

Efter att ha utvärderat projektet så är vi alla överens att projektet har varit väldigt lärorikt. Förutom att ha identifierat fem högst relevanta problem/svårigheter för snabbväxande startups har vi även fått mycket större insikt i allt som har med datainsamling att göra. Intervjuerna tvingade oss alla att gå ut ur vår comfort-zone och har resulterat i ett mycket större kontaktnätverk.

 

Identifierade svårigheter/problem bland Grown-up startups:

  1. Behålla rätt kultur inom företaget
  2. Anställ och behåll talang inom företaget
  3. Hitta rätt management
  4. Finansiering
  5. Fortsätta vara innovativa

 

Något som vi alla överraskades av var över hur hjälpsamma personer som jobbar i Sillicon Valley är. Även om personen i fråga var grundare för ett ”Unicorn” ansträngde sig många för att genomföra en intervju med fem helt okända studenter från Chalmers/Berkeley. Detta var väldigt imponerande och är något som vi alla kommer ta med oss när vi kommer ut i arbetslivet.

Projektet har varit ett bra komplement till vår utbildning speciellt då det har givit oss en inblick i många av dom mest omtalande bolagen idag. Vi har även kunnat utnyttjat våra kunskaper inom ekonomi och verksamhetsutveckling när vi analyserat potentiella företag (intervju-objekt) och utformat intervjufrågor.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *