Favro är ett bolag vars produkt underlättar kommunikation, agilt-arbetssätt och skapar transparens inom en organisation. Efter att ha jobbat med produkten i två månader märker man kraften och potentialen som den faktiskt har, och hur den hade underlättat det dagliga arbetet ute hos företag.
Projektet tog fart i början på maj då vi efter ett par Skype-möten med vår handledare Maria Ingelsson kom fram till projektets syfte – nämligen att identifiera svårigheter/problem för ”Grown-up Startups”. Efter att ha satt upp ett gemensamt mål med Maria, intervjua 20 personer med erfarenhet av svårigheter/problem för ”Grown-up Startups”, så fick vi helt fria tyglar hur vi skulle angripa uppgiften. Projektet har gett oss möjligheten att åka runt och intervjua framgångsrika människor om deras erfarenheter runt om i Sillicon Valley.
Efter att ha utvärderat projektet så är vi alla överens att projektet har varit väldigt lärorikt. Förutom att ha identifierat fem högst relevanta problem/svårigheter för snabbväxande startups har vi även fått mycket större insikt i allt som har med datainsamling att göra. Intervjuerna tvingade oss alla att gå ut ur vår comfort-zone och har resulterat i ett mycket större kontaktnätverk.
Identifierade svårigheter/problem bland Grown-up startups:
- Behålla rätt kultur inom företaget
- Anställ och behåll talang inom företaget
- Hitta rätt management
- Finansiering
- Fortsätta vara innovativa
Något som vi alla överraskades av var över hur hjälpsamma personer som jobbar i Sillicon Valley är. Även om personen i fråga var grundare för ett ”Unicorn” ansträngde sig många för att genomföra en intervju med fem helt okända studenter från Chalmers/Berkeley. Detta var väldigt imponerande och är något som vi alla kommer ta med oss när vi kommer ut i arbetslivet.
Projektet har varit ett bra komplement till vår utbildning speciellt då det har givit oss en inblick i många av dom mest omtalande bolagen idag. Vi har även kunnat utnyttjat våra kunskaper inom ekonomi och verksamhetsutveckling när vi analyserat potentiella företag (intervju-objekt) och utformat intervjufrågor.