KURS I SOCIALA MEDIER

Över 2,5 miljarder människor använder sociala medier och för varje dag som går så ökar denna siffra bara mer och mer. Idag använder sig de flesta stora företag sig av sociala medier för att marknadsföra sig och kommunicera med sina kunder då det har blivit ett oerhört kraftfullt verktyg för bland annat detta syfte. Detta är en av anledningarna till varför jag valde att läsa kursen “Social Media and Journalism” här på UC Berkeley.

I kursen har vi fått lära oss hur man använder sociala medier på bästa sätt för att nå ut till folk och vilka verktyg man kan använda sig av om man vill jobba med detta. Vi har diskuterat framtiden och vare sig stora appar som Snapchat kommer att finnas kvar. Vidare, har vi gått igenom hur man bäst hanterar trolls och hur man kan verifera det som finns på sociala medier då det på senaste tiden blivit ett problem med fake news etc. Vi har även haft föreläsningar på design och fotografering. Med andra ord så har vi gått igenom väldigt mycket som är nyttigt och intressant men som namnet på kursen antyder så är detta en kurs som riktar in sig på journalister. Så en del av föreläsningarna har också handlat om hur man kan använda sig av de digitala plattformar som finns idag för journalistiska syften.

Under kursen gång har vi också fått praktisk erfarenhet. I början fick vi välja ett så kallat “beat”, det vill säga ett ämne/intresse och sedan skapa innehåll relaterat till detta på olika sociala medier. Till exempel kunde man välja att ha mat som beat och skapa en Instagram dedikerad till det. Vi har själva fått göra en strategiplan och bestämma egna mål på exempelvis hur många följare man vill ha innan kursen är slut. Detta har varit väldigt kul och lärorikt och definitivt en bra erfarenhet (att ha Instagram räknas som skolarbete är inte fel det heller).

//Vi

En bild från en föreläsning då vår lärare photoshoppade in Trump i en bild på vårt klassrum (föreläsningen handlade om verifikation)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *