MIN SOMMAR PÅ CAPT


Plugga eller jobba över sommaren? Att söka Berkeleyutbytet var faktiskt inte en självklarhet för mig, utan som den hemskt tråkiga I-aren jag är funderade jag på vad som skulle se ”bäst” ut på CVt. Glad som fasen är jag för att jag tog mitt förnuft till fånga och sökte.

Detta inlägg kommer inte att fokusera på UC Berkeley utan istället kommer jag att berätta om den grymma arbetserfarenhet som projektet i detta utbyte ger oss. Tillsammans med Harald, Max, Eric och Anton gör  jag ett projekt för ett väldigt häftigt start-up här i Silicon Valley. Företaget heter Capt (www.capt.world) och har utvecklat en plattform som möjliggör för vem som helst att enkelt tjäna pengar på sina videoklipp samtidigt som företag kan engagera konsumenter och få tillgång till värdefull video.

Inför det första mötet med företaget diskuterade vi klädkoden en hel del. Är det skjorta som gäller eller går vi all-in med badshorts och flipflops som tech-miljardärerna häromkring? Med tre grabbar i skjorta och två i t-shirt hittade vi vårt ”lagom” och begav oss mot Palo Alto. Smått surrealistiskt rullade vi in i vår charmiga Toyota Corolla längs med University Avenue i Silicon Valley. Väl framme tog VDn och grundaren av Capt, Jörgen Ericsson, emot oss på Elon Musks gamla kontor där vi under ett lyckat möte spikade sommarens agenda.

Men… Man kan ju inte bara fokusera på jobb? För att lära känna varandra bättre tog Jörgen därefter med oss till en sportbar några kvarter bort. Där visades den avgörande NBA-finalen mellan San Franciscos lag, Golden State Warriors, och Cleveland Cavaliers. Efter en mycket spännande match stod Warriors i slutändandan som segrare, vilket inte bara fick sportbaren att koka utan hela staden!

Dagen därpå började arbetet och det är, minst sagt, väldigt spännande. Capts videoplattform är i princip färdigbyggd och därför kommer snart ett pilotprojekt att genomföras tillsammans med en stor aktör inom streamad musik. Därefter är det dags för en mer storskalig lansering och det är där vi kommer in i bilden. Vår uppgift är att hjälpa dem ta fram strategier för såväl att attrahera företag och partnerskap som att attrahera användare till plattformen. En arbetsuppgift som passar mig väldigt bra då jag vill lära mig mer om strategier kring marknadsföring och branding.

För att lyckas med denna uppgift genomför vi intervjuer med intressanta företag som till exempel Universal Music, LiveNation, SVT, Aftonbladet och olika typer av influencernätverk för att samla in åsikter och idéer. Utöver det har vi också arrangerat fyra workshops där vi har uppmanat deltagarna att tänka outside the box i olika typer av case. Allt detta för att vi i slutändan ska kunna framställa och leverera strategier för såväl en lyckad lansering och marknadspositionering som rätt utformning av Capts tjänst.

Så återigen, plugga eller jobba? Med facit i hand behövde jag inte välja. Med detta utbyte fick jag det bästa av två världar och så mycket mer än det.

 

/Gustaf Samuelsson

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *